• nl Nederlands
  • en English
AVO Magazine - One click closer to Japan
  • Home
    • Wat is AVO Magazine?
    • About us (日本語)
    • Over: 7 Nieuwe Muziekvideo’s Die Je Moet Zien
    • AVO Magazine Podcast
    • AVO Magazine presents
    • Word lid van AVO Magazine’s Discord Server
    • AVO Magazine zoekt jou!
    • Nieuws Insturen naar AVO Magazine
    • Support AVO Magazine
    • Contact
  • Nieuws
    • AVO Magazine
    • Muziek Algemeen
      • Curtain-raiser
      • Muziek Nieuws
      • Muzikaal Tussendoortje
      • Weekly MV
    • Evenementen
      • Conventie en Beurs Aankondigingen
      • Tentoonstelling Aankondigingen
      • Muziek Aankondigingen
      • Overige Aankondigingen
  • Verslagen
    • All
    • Anime Evenementen
    • Japan Evenementen
    • Muziek Evenementen
    • Overige Evenementen
    © The 5.6.7.8's

    Liveverslag: De Garage Rock Queens The 5.6.7.8’s Keren Terug

    MELT-BANANA © A-ZAP Records

    Uit je schil gaan met Melt-Banana in Nottingham’s Rescue Rooms

    © NECRONOMIDOL

    Liveverslag: NECRONOMIDOL in Boston Music Room in Londen

    BRIDEAR ©︎ Zest

    Liveverslag: BRIDEAR en Season Of Ghosts in Camden Underworld in Londen

    © cali≠gari / 客室ノイローゼ

    Liveverslag: De 10.000 stappen van cali≠gari

    JILUKA © DPR JAPAN

    Het sterke slotevenement van eerste HYPER JAPAN ONLINE met JILUKA

    my-hero-academia-the-ultra-stage-detail

    Levert de 2.5D My Hero Academia Stage Play een Plus Ultra-ervaring?

    Nano ©  HoriPro Inc

    Geen gebrek aan plezier terwijl Nano rockt op HYPER JAPAN ONLINE

    FAKY © avex music creative Inc.

    Niets ‘fake’ aan FAKY bij de HYPER JAPAN ONLINE Show

    Trending Tags

      • Anime Evenementen
      • Japan Evenementen
      • Muziek Evenementen
      • Overige Evenementen
    • Reviews
      • All
      • Boek Reviews
      • Film Reviews
      • Game Reviews
      • Muziek Reviews
      • Overige Reviews
      • Product Reviews
      • Series Reviews
      Product Review: Pigeon – Microwave Shortcake

      Product Review: Pigeon – Microwave Shortcake

      Goodbye Eri/SAYONARA ERI © 2022 by Tatsuki Fujimoto/SHUEISHA Inc.

      Zou je hallo moeten zeggen tegen ‘Goodbye, Eri’? — Bite-Sized Review(s)

      "Love Like the Falling Petals" © Toho Studios/Netflix

      Love Like the Falling Petals: Sakura, jonge liefde en drama

      Heterogeneous Andead © WormHoleDeath

      CD Review: Heterogeneous Andead – Chaotic Fragments

      Jujutsu Kaisen

      Jujutsu Kaisen 0: Is de prequel-film een ​​zegen of een vloek?

      Product Review: Heart – Disney Princess Pudding

      CD cover for "Scarlet Holliday" - MONO

      CD Review: MONO – Scarlet Holliday

      © 2021 STUDIO CHIZU

      Is Belle een Schoonheid om te Aanschouwen? Een Filmrecensie

      Product Review: Kracie – DokiDoki Slime

      Product Review: Kracie – DokiDoki Slime

      Trending Tags

        • Boek Reviews
        • Series Reviews
        • Film Reviews
        • Game Reviews
        • Muziek Reviews
        • Product Reviews
        • Overige Reviews
      • Interviews
        • All
        • Artists
        • Cosplayers
        • Muzikanten
        • Overig
        © ZEROSHIKI

        AVO Magazine Interview: 6 vragen aan ZEROSHIKI

        Van links naar rechts: Hideki (gitaar), Reona (zang/gitaar) and Tenji (bas) © Dazedgarden

        AVO Magazine Interview: 6 vragen aan Dazedgarden

        © TRILL-DAN

        AVO Magazine Interview: 6 vragen aan TRILL-DAN

        © TEN-SIN [テンシン]

        AVO Magazine Interview: 6 vragen aan TEN-SIN

        © Get Your Genki Records

        AVO Interview: Even bijkletsen met Christian Preiss van Get Your Genki Records

        BRIDEAR ©︎ Zest

        AVO Magazine Interview met BRIDEAR: “De kern van BRIDEAR is nu echter sterker voelbaar dan voorheen”

        Re:O | Photography by Shay Lin

        AVO Interview: Maak kennis met singer-songwriter Re:O

        Kai © Esprit D'Air | Photography bye Alex Kie

        AVO Interview: Van concept tot podium met Kai van Esprit D’Air

        HIRΦNO KAMINOSE ©︎ Photography by Litchi

        Het doek gaat op voor HIRΦNO KAMINOSE

        Trending Tags

          • Artists
          • Cosplayers
          • Muzikanten
          • Overig
        • Staff picks
        • Colofon
        • Contact
        No Result
        View All Result
        • nl Nederlands
        • en English
        No Result
        View All Result
        AVO Magazine - One click closer to Japan
        No Result
        View All Result
        Home Interviews

        AVO Blog Interview met Rakugo Meesters Tōgetsuan Hakushu en Tendon

        Francisca Hagen by Francisca Hagen
        14 augustus 2014
        Reading Time: 5 mins read
        A A
        0
        Rakugo Meesters Hakushu, Tendon en shamisenspeelster Onda Eri maken het gezellig in het Lloyd Hotel
        Share on FacebookShare on TwitterShare on RedditShare on LINE

        Vorig jaar wilde ik graag een Rakugo optreden meemaken, maar dit lukte helaas niet. Eenmaal toen ik wist dat er een Rakugo optreden was in Amsterdam, wilde ik het direct bijwonen. En toen kreeg ik de vraag of ik interesse had om de Rakugo Meesters te interviewen. En dat vond ik een hele eer. Alleen is Rakugo helemaal niet zo bekend in Europa en zover ik weet is het amper bekend in Nederland. Ik heb mijzelf ook moeten voorbereiden voordat ik het optreden ging bijwonen en heb diverse Rakugo shows bekeken op YouTube. Ik vond het optreden van Rakugo Meesters Tōgetsuan Hakushu en Tendon met shamisenspeelster Onda Eri erg leuk, ik heb mij goed vermaakt. En het interview met de Rakugo Meesters was de kers op de taart!

        AVO Blog: Wat is de essentie van Rakugo?
        Meester Tōgetsuan Hakushu: Qua emoties kan je alles vinden in Rakugo: lachen, verdriet, haat.

        Master Tendon eating air wasabi at St. Gallen, June 13th. 6月13日、寿司→わさびの食べ方を披露する天どん師匠。 pic.twitter.com/tDprMwT5NN

        — Hakushu EuropeanTour (@HakushuinEurope) June 21, 2014

        AVO Blog: Met welk andere (Westerse) vorm kan Rakugo mee vergeleken worden?
        Meester Tōgetsuan Hakushu: Er zijn vele vormen in andere landen te vinden waarbij één persoon iets verteld, denk maar aan standup comedy, maar Rakugo zelf is eigenlijk uniek. 

        AVO Blog: Wanneer kwam u voor het eerst in aanraking met Rakugo en wanneer besloot je een Rakugo-ka (Rakugo acteur) te worden?
        Meester Tōgetsuan Hakushu: Ik kwam ermee in aanraking toen ik een jaar of 18, 19 was. Ik begon met Rakugo toen ik 25 jaar oud was. De reden waarom ik een Rakugo-ka ben is dat ik mijn eigen verhaal kan vertellen, zelf de regie in handen hebt en de acteur bent. Dus alles doe ik zelf en dat kost geen geld, zoals wel het geval is bij het maken van een film.
        Meester Tendon: Ik kom zelf uit Tokyo en daardoor had ik meer kansen om Rakugo in de theater mee te krijgen. Zover ik mij kan herinneren ken ik Rakugo al, het was bijvoorbeeld ook op televisie te zien. Ik begon met Rakugo toen ik 24 jaar was. Mijn reden om Rakugo-ka te zijn is dat ik creatief kan zijn, dit maakt het voor mij aantrekkelijk. Daarnaast werk ik voor mijzelf, dat is eigenlijk de perfecte baan. Ik hoef mij geen zorgen te maken of ik wel pas in een team.

        AVO Blog: Voordat je een Rakugo-ka wordt, moet je een stage doen. Dit is een lange weg, want het kan meer dan 10 jaar duren voordat je uitgroeit tot een Meester. Wie was uw oudere (leerkracht) en hoe heeft u deze stage ervaren? En hoe lang bent u al een Rakugo-ka?
        Meester Tōgetsuan Hakushu: Ik was 22, 23 jaar toen ik begon met mijn stage. Eerste 10 jaar moet je je Meester nabootsen en dan krijg ik te horen of ik goed doe of niet. En nu zit ik in het proces om mijn eigen weg te vinden. Er is geen school waar je naartoe kan, je moet een eigen Meester gaan kiezen en vragen of je een stagiaire mag worden. Lang geleden zei een Meester tegen mij: “Hey, jij bent goed. Jij moet verhalen vertellen.” Tegenwoordig gaat het anders, nu zijn er scouts.
        Meester Tendon: Ik was 18, 19 toen ik startte met mijn stage, maar toen maakte ik ook al mijn eigen verhalen. Maar mijn Meester luisterde ernaar en corrigeerde mij. Maar nu maak ik mijn eigen verhalen en doe ik alles zelf. Je moet je Meester leuk vinden, je zit er namelijk een hele tijd aan vast. Dat betekent ook dat je de negatieve dingen van hem moet accepteren.

        Join us at the Lloyd Hotel in #Amsterdam tonight for a Jpn comedy show with English surtitles! http://t.co/Ei5aK0FV01 pic.twitter.com/ZTomA1Dtd1

        — Hakushu EuropeanTour (@HakushuinEurope) June 19, 2014

        AVO Blog: Meester Hakushu, u bent erg populair in Japan. Tickets voor uw soloshows zijn moeilijk verkrijgbaar in Japan. Wat is het verschil tussen uw optredens in Japan en in Europa? Is er een verschil in zalen?
        Meester Tōgetsuan Hakushu: Er zijn theaters in Japan speciaal voor Rakugo waar 2000 mensen in passen. Daar zijn regelmatig, zelfs dagelijks Rakugo shows te zien. Dat is natuurlijk niet het geval in Europa. Als we de ondertiteling niet nodig hadden, dan is het wel makkelijk. Want er is niet veel nodig, behalve voor de rekwisieten, die niet zo heel groot zijn.

        AVO Blog: Hoe zijn de reacties van het publiek in Europa?
        Meester Tōgetsuan Hakushu: In het algemeen erg goed. We hebben natuurlijk wel het probleem met de taal tussen mijzelf en het publiek. Mijn verhalen worden vertaald, maar het is best moeilijk om het op de juiste manier over te brengen naar het publiek. Er zijn sommige dingen die niet overgebracht kunnen worden in de ondertiteling.

        AVO Blog: Waar en wanneer halen jullie de inspiratie vandaan voor de verhalen?
        Meester Tōgetsuan Hakushu: Ik maak gebruik van oude verhalen, oudste verhalen kunnen van de 11de of 12de eeuw zijn. Ik pas ze aan aan de tijd van nu, maar het skelet van het verhaal blijft hetzelfde.
        Meester Tendon: Ik maak mijn verhalen zelf. Er zijn diverse inspiratiebronnen voor mijn verhalen, het kan van alles zijn in de omgeving. Het is makkelijk om dat in een verhaal te stoppen. Daarnaast maak ik ook gebruik van dingen die ik heb meegemaakt en daarvan de eigen waarden die ik in mijn verhalen wil stoppen. Dat kan best lastig zijn, want hiervoor moet je erg observerend zijn en echt om je heen kijken en misschien wel meer dan wat anderen doen. Maar dat is mijn manier om mijn verhalen op te bouwen vanaf nul.

        AVO Blog: Doen jullie aan improviseren op het moment zelf? Kan het publiek ook input geven in jullie verhalen?
        Meester Tōgetsuan Hakushu: Nee, ik laat geen input toe van mijn publiek. Ik vertel gewoon mijn verhaal. Ik kijk altijd naar mijn publiek, heb ik kinderen als publiek dan verander ik mijn verhaal. Als het publiek niet lacht, dan zal ik meer krachtig zijn om de mensen aan het lachen te krijgen.
        Meester Tendon: Ik verander de timing als het publiek lacht, dan wacht ik even met het verder vertellen van het verhaal. Ook bij verdrietige verhalen doe ik dit. Dat kan niet bij al mijn verhalen, het zal ook liggen aan het publiek. Maar hieraan kan je ook zien of iemand een goede acteur is of niet.

        AVO Blog: Er zijn een aantal (Westerse) Rakugo-ka optreden in het Engels. Is dit naar uw mening een goede manier om ervoor te zorgen dat Rakugo meer bekend wordt buiten Japan?
        Meester Tōgetsuan Hakushu: Het is één weg om de basis van Rakugo te leren kennen, maar het is toch wel anders. Misschien niet de beste manier, maar het kan goed zijn als een begin.

        Rakugo workshop at Gent University. ゲント大学で落語ワークショップ pic.twitter.com/MNNESwshcv

        — Hakushu EuropeanTour (@HakushuinEurope) June 19, 2014

        AVO Blog: Heeft u nog tips voor diegene die niet bekend zijn met Rakugo, maar misschien wel een Rakugo voorstelling willen bijwonen? Moeten ze zichzelf voorbereiden, dingen bestuderen?
        Meester Tōgetsuan Hakushu: Het meest belangrijkste is dat je je fantasie gebruikt.
        Meester Tendon: Je zou naar Rakugo moeten luisteren in een relaxmode, want zo’n show is niet stijfjes en formeel. Voor mensen die er voor het eerst naar kijken en luisteren in Japan kunnen misschien wel verbaasd zijn dat Rakugo makkelijk is om naar te luisteren.

        Ik wil graag Meester Tōgetsuan Hakushu en Meester Tendon bedanken voor de tijd en Clara Kreft voor de vriendelijkheid, de mogelijkheid voor het interview en de live-vertaling van het gehele interview!

        Foto’s: Hakushi in Europe twitteraccount

        Tags: 2014
        RECLAME
        Francisca Hagen

        Francisca Hagen

        Started with AVO in 2003. Now active as a writer, reporter, reviewer, promoter, photographer, interviewer and presenter. Can be found regularly at conventions and concerts in the Netherlands and sometimes in Belgium. Big passion for Japan and music, can be made happy with coffee. (click on Soundcloud logo)

        Related Posts

        © ZEROSHIKI
        Muzikanten

        AVO Magazine Interview: 6 vragen aan ZEROSHIKI

        by Francisca Hagen
        31 maart 2022
        0

        In oktober afgelopen jaar, presenteerde het Maleisische Toybox Projects de eerste editie van Toybox Showcase, waar ze vier Japanse indiebands...

        Read more
        Van links naar rechts: Hideki (gitaar), Reona (zang/gitaar) and Tenji (bas) © Dazedgarden

        AVO Magazine Interview: 6 vragen aan Dazedgarden

        31 maart 2022
        © TRILL-DAN

        AVO Magazine Interview: 6 vragen aan TRILL-DAN

        31 maart 2022
        © TEN-SIN [テンシン]

        AVO Magazine Interview: 6 vragen aan TEN-SIN

        31 maart 2022
        © Get Your Genki Records

        AVO Interview: Even bijkletsen met Christian Preiss van Get Your Genki Records

        10 maart 2022
        Next Post
        MIKARU - G.L.A.M.S in 330 live in Den Haag. Foto door Miyako Studio.

        MIKARU schittert met soloproject G.L.A.M.S in Den Haag

        Geef een antwoord Reactie annuleren

        Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

        I agree to the Terms & Conditions and Privacy Policy.

        Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

        Donate a digital coffee to keep AVO Magazine online
        RECLAME
        Recept: AVO Magazine’s 19de Verjaardag Japanse Cheesecakes

        Recept: AVO Magazine’s 19de Verjaardag Japanse Cheesecakes

        16 mei 2022
        Still from LINO LEIA's music video for "ランテルディ (L’INTERDIT)".

        7 Nieuwe Muziekvideo’s Die Je Moet Zien (Week 19, 2022)

        15 mei 2022
        Minami Deutsch © GuruGuruBrain | Photo by Kentaro Takahashi

        Minami Deutsch kondigt 2022 zomertournee door Europa aan

        14 mei 2022
        © The 5.6.7.8's

        Liveverslag: De Garage Rock Queens The 5.6.7.8’s Keren Terug

        12 mei 2022
        Final Symphony © Merregnon Studios

        Final Symphony’s Final Fantasy concert terug na 4 jaar – show in Birmingham aangekondigd

        12 mei 2022
        RECLAME
        Facebook Twitter Instagram Youtube Soundcloud Discord


        Online magazine sinds 2012. AVO Magazine is een aan Japan gerelateerde entertainmentwebsite met informatie over evenementen in met name Nederland, België en de rest van Europa. Er is een grote focus op Japanse muziek. Andere inhoud die we publiceren zijn verslagen, reviews, informatieve artikelen en interviews. AVO Magazine is ontstaan uit AVO Forum, gestart op 16 mei 2003.

        Contact (Francisca Hagen): info [@] avo-magazine.nl

        Gebruik geen tekst en foto's gemaakt door AVO Magazine zonder toestemming.

        Affiliates

        JPU Records

        1_General CDJapan

        Featured on

        HYPER JAPAN TV logo Lucydafirst - Crate Culture logo

        AVO Magazine Approved

        • Arlequin Photography
        • Get Your Genki
        • Idol is SHiT
        • Japan Jams
        • Japone Artists
        • The Sushi Times

        Join our Discord Server

        ©2003 - 2021 AVO Magazine - One Click Closer to Japan!
        *Donate to keep AVO Magazine online *

        No Result
        View All Result
        • AVO Magazine
          • Wat is AVO Magazine?
          • AVO Magazine zoekt jou!
          • AVO Magazine presents
          • AVO Magazine Podcast
          • AVO Magazine Discord
          • Nieuws Insturen naar AVO Magazine
          • Support AVO Magazine
        • Muziek
          • Nieuws
            • Evenementen
            • Muzikaal Tussendoortje
          • Curtain-raiser
          • Weekly MV
            • Weekly MV Articles
            • Over: 7 Nieuwe Muziekvideo’s Die Je Moet Zien
          • Interviews
          • Reviews
          • Verslagen
        • Evenementen
          • Anime Evenementen Aankondigingen
          • Conventie en Beurs Aankondigingen
          • Muziek Aankondigingen
          • Overige Aankondigingen
          • Verslagen
        • Reviews
          • Boek Reviews
          • Film Reviews
          • Game Reviews
          • Muziek Reviews
          • Overige Reviews
          • Product Reviews
          • Series Reviews
        • Colofon
        • Contact
        This website uses cookies. By continuing to use this website you are giving consent to cookies being used. Visit our Privacy and Cookie Policy.