Site pictogram AVO Magazine – One click closer to Japan

Overzichtstentoonstelling Nobuyoshi Araki in FOAM

Alluring Hell, 2008 © Nobuyoshi Araki in collaboration with Galerie Alex Daniëls – Reflex Amsterdam
Alluring Hell, 2008 © Nobuyoshi Araki in collaboration with Galerie Alex Daniëls – Reflex Amsterdam

Vanaf vrijdag 19 december is de solotentoonstelling van de beroemde Japanse fotograaf Araki te zien in fotografiemuseum FOAM: ‘ARAKI Ojo Shashu – Photography for the Afterlife: Alluring Hell’. In deze overzichtstentoonstelling zijn Araki’s vroege werken te zien, maar ook zijn meest recente en nooit eerder in Nederland vertoonde series.

Nobuyoshi Araki (Tokyo, 1940) is zonder twijfel één van de bekendste Japanse kunstenaars van deze tijd. Sinds hij zijn carrière begon, in het midden van de jaren zestig, maakte hij tienduizenden foto’s. Zijn onuitputtelijke creatieve energie blijkt tevens uit de grote hoeveelheid (van ruim 450) fotoboeken die hij in de afgelopen vier decennia publiceerde. Araki’s werk is persoonlijk, incidenteel, lukraak, wellustig, erotisch, anarchistisch, ontroerend, vulgair, sentimenteel. Het opstapelende effect is overweldigend.

De fotograaf staat bekend om zijn ogenschijnlijk afstandelijke Kinbaku-foto’s. Kinbaku is een Japanse vorm van bondage en betekent letterlijk ‘de kunst van het strak vastbinden’. Ook is zijn werk zeer intiem en persoonlijk, vaak nauw verbonden met zijn eigen stad Tokyo en de herinneringen aan het huwelijk met zijn in 1990 overleden vrouw Yoko.

Sentimental Journey/Winter Journey, 1971/1990 © Courtesy Nobuyoshi Araki

De overzichtstentoonstelling is georganiseerd in nauwe samenspraak met de kunstenaar. Het uitgangspunt is Nobuyoshi Araki zelf en de visie die de fotograaf vandaag de dag heeft op zijn oeuvre. Dit wordt gereflecteerd in een zorgvuldige selectie uit zijn belangrijkste series. De titel van de tentoonstelling verwijst naar het invloedrijke Japans-Boeddhistische boek Ōjōyōshū uit 985, waarin de hemel en de hel worden beschreven. Ōjōyōshū inspireert Araki bij zijn existentiële verkenning van het Leven (seks) en de Dood. Dat polaire evenwicht vormt een rode draad in de tentoonstelling, vanaf de vermaarde series Satchin en Sentimental Journey/Winter Journey tot de talloze persoonlijke fotoboeken en de meest recente foto’s: banaliteit en spiritualiteit, licht en schaduw, onthullen en verbergen, feit en fictie, ratio en drift, creatie en destructie, verleiding en verval, leven en dood, paradijs en hel.

De 74-jarige Araki werkte de afgelopen maanden aan de nieuwe serie qARADISE, die bestaat uit donkere foto’s van bloemen en poppen. Bovendien herontdekte hij de nog nooit getoonde serie Alluring Hell uit 2008, met door Araki overschilderde erotische zwart-wit foto’s. Ook een grote verzameling vervagende polaroids uit de serie Impossible is te zien. Deze (zeer) recente werken zetten de toon van de tentoonstelling; ze weerspiegelen zowel Araki’s acceptatie van, als zijn verzet tegen het verval.

qARADISE, 2014 © Courtesy Nobuyoshi Araki

FOAM laat weten dat de foto’s wellicht in eerste instantie ongemakkelijk en vervreemdend zijn, maar naarmate je de foto’s langer bekeijkt, creëren zowel de afzonderlijke werken als de combinatie van series een gevoel van vergankelijkheid en melancholie – Araki’s werk heeft een heel eigen, ontroerende schoonheid.

De tentoonstelling ‘ARAKI Ojo Shashu – Photography for the Afterlife: Alluring Hell’ is van vrijdag 19 december 2014 tot en met woensdag 11 maart 2015 te zien in Foam. Foam is dagelijks geopend van 10.00 tot 18.00 uur, donderdag en vrijdag van 10.00 tot 21.00 uur. Met de kerst is FOAM van 10.00 tot 18.00 uur geopend en op nieuwjaarsdag van 12.00 tot 18.00 uur.

Op donderdag 18 december wordt de tentoonstelling officieel geopend door Natsuko Odate, namens Nobuyoshi Araki. De opening gaat van start om 17.30 uur.

FOAM is te vinden aan de Keizersgracht 609 in Amsterdam. Om binnen te komen betaal je €9,50 voor volwassenen, €7,00 voor studenten, €5,00 voor CJP houders, museumkaart geeft gratis toegang.

Bron: FOAM

Mobiele versie afsluiten