Site pictogram AVO Magazine – One click closer to Japan

Editor’s Letter: Een terugblik naar 330 LIVE

Ondanks alle negatieve berichtgeving rondom Facebook (of zoals het binnenkort gaat heten; FACEBOOK) is er tenminste een ding wel handig voor de vergeetachtige mensen zoals mijzelf: Memories.

Met een klik op de knop of juist een tik op het scherm en je ziet wat je bijvoorbeeld vorig jaar deed, tenminste als je vorig jaar wat deelde op Facebook. Toevallig wel, want ik liep vorig jaar op deze dag rond in Tokyo en kwam in de Daiso een aantal bakjes tegen met daarop ‘Zonne Energie’. Engelse en Franse woorden willekeurig gegooid op producten ben ik wel gewend tegen te komen in Japan, maar ik stond wel gek te kijken toen ik iets van mijn moedertaal tegenkwam.

Dan scroll ik verder naar beneden en zie ik foto’s voorbij komen van optredens. Een specifiek optreden trok mijn aandacht, gezien er een overdaad aan foto’s waren gedeeld op mijn tijdlijn: het eerste optreden van SAGA in Nederland. Op dat moment was het een pop unit bestaande uit Japanse, Koreaanse en Chinese leden die te samen muziek maakten. Een uniek concept en het trok de aandacht van diverse mediapartijen die hen graag wilden interviewen.

We gaan terug naar donderdag 6 november 2014, de datum van het eerste Nederlandse optreden van SAGA in de Haagse 330 LIVE. Een locatie waar al diverse Japanse muzikanten hadden opgetreden, waaronder HITT, OROCHI, Nao Katafuchi, Ryo Fujimura en ADAMS. Op dat moment was ik nog niet zo heel lang bezig met het organiseren van concerten en had ik veel geleerd in de praktijk. Maar er was een zaal die de Japanse muzikanten met open armen ontving en dat was 330 LIVE.

Het optreden van HITT in 330 LIVE was mijn eerste echte show en het weer zat ons tegen. Treinen reden minder en de trams in Den Haag al helemaal niet, want het was al diep in de winter en daar hoort sneeuw en vorst bij. Er waren zelfs fans uit Groningen die nog even hadden gebeld met de zaal of de show wel door zou gaan, want zij waren van plan HITT live te zien en woonden niet om de hoek. De eigenaar van de zaal was zeer verbaasd en liet mij weten dat hij benieuwd was naar de opkomst. Die viel tegen, maar met de show van OROCHI een aantal maanden later, liet ik zien hoe het eigenlijk hoort. Toen belde de eigenaar dat hij verbaasd was dat er allemaal fans zaten te wachten bij de ingang sinds ergens in de ochtend. Dat zorgde toch wel voor een glimlach op mijn gezicht. Daarna hebben er optredens plaatsgevonden van Nao Katafuchi, HITT (wel zeker drie keer), Ryo Fujimura, I-アイ-, MIKARU (G.L.A.M.S), ADAMS en REMNANT. Er zijn heel veel goede herinneringen hieraan.

330 LIVE was na een aantal shows een vaste naam voor een groot aantal van de shows van Japanse muzikanten waarvoor ik een zaal regelde en uiteindelijk hebben er 10 shows van mijn hand daar plaatsgevonden. Uiteindelijk moest de zaal sluiten en heeft het inmiddels een andere bestemming gekregen, maar toen ik de foto’s bekeek van SAGA op die desbetreffende 6 november 2014, dan denk ik terug aan die mooie tijd. Het warme onthaal van de diverse shows door het publiek in dit podium. Een mooi leerproces en kennis maken met interessante muziek. Het blijft mooi dat deze kansen werden gecreëerd en dat ik dit heb mogen ervaren. 330LIVE blijft nog steeds een locatie met veel betekenis voor mij. Ik ben mij ervan bewust dat dingen komen en gaan, niet alleen in het geval van podia, maar ook van mensen en bands. Niets is voor eeuwig, helaas. Het blijft nog steeds jammer dat SAGA, na een aantal naamsveranderingen en het verlies van een van de groepsleden, stil is gevallen.

Ik geef toe dat ik de locatie 330 LIVE nog steeds mis, maar inmiddels zijn er andere mogelijkheden naar voren gekomen. Laatst nog waren we te vinden in Musicon met een aantal interessante bands, waaronder ZEROSHIKI. Het Zuiderparktheater was ook zeer open voor een festival gericht op Japanse muziek. Nog altijd spreken mensen met veel lof over het optreden van Esprit D’Air. En dit festival gaf aansporing voor een heus taiko festival een jaar later op dezelfde locatie. Dat is natuurlijk een geweldige motivator.

Na zoveel jaren concerten georganiseerd te hebben, durf ik toe te geven dat ik het nog lang niet zat ben. De frequentie van de concerten is momenteel laag, maar er komen nieuwe samenwerkingen aan en dat moet veelbelovend zijn voor 2020. Ik hoop dat jullie er naar uitkijken!

Mobiele versie afsluiten